Prírodná kozmetika

Finančné a konkurenčné záujmy samotného kozmetického priemyslu za jeden a pol storočia takmer vytlačili používanie prírodných látok z kozmetiky. Dlhodobé sledovanie a výskumy ku koncu 20. storočia ukázali, že viaceré zložky prípravkov kozmetického priemyslu pôsobia na citlivých ľudí škodlivo a s postupujúcim znečistením životného prostredia sa stalo ich používanie rizikové aj pre širší okruh spotrebiteľov. Prejavilo sa to s oneskorením niekoľkých desaťročí najmä na zdraví ďalších generácií detí (pokožka detí je oveľa priepustnejšia pre cudzorodé látky než pokožka dospelých). Alergie, rôzne ekzémy i rozšírený výskyt detskej hyperaktivity viedli odborníkov i spotrebiteľov v západnej Európe začiatkom deväťdesiatych rokov 20. storočia k návratu k overeným prípravkom starých mám na prírodnom základe. To prinútilo kozmetický priemysel zakomponovať do svojich výrobkov aj prírodné zložky a ponúkať ich pod názvom „prírodná kozmetika“. A odtiaľ bol už len krok k tomu, aby si „prírodná kozmetika“ našla miesto v každej domácnosti. Čo je to však prírodná kozmetika? Kozmetológovia považujú za prírodné kozmetické prostriedky tie, ktoré sú zostavené z prírodných materiálov s typickým charakterom. Až na niekoľko výnimiek môžu obsahovať len látky rastlinného alebo živočíšneho pôvodu získané povolenými spôsobmi. Rozdeľujú ich do nasledovných skupín.

 

 

Pure Nature

Prípravky tejto skupiny sú zostavované výhradne z prírodných zdrojov izolovaných mimoriadne šetrnými spôsobmi (napr. rastlinné oleje sa získavajú studeným lisovaním, nepoužívajú a organické rozpúšťadlá a pod.). Vďaka obsahu aktívnych enzýmov, vitamínov, fytohormónov a ďalších biologicky aktívnych látok mávajú veľmi dobrý účinok. Ich nevýhodou je vysoká náročnosť na prípravu, prepravu i skladovanie, v porovnaní s bežnými kozmetickými prípravkami pomerne krátka doba spotreby. Kritériá výberu surovín, náročnosť výrobných postupov a neposlednom rade tiež spôsob distribúcie (špecializované predajne s týmto typom kozmetiky, odborné posudzovanie potrieb pokožky a profesionálne poradenstvo, zostavovanie prípravkov „na mieru“) prispievajú k vysokej cene týchto prípravkov.

Prírodná kozmetika

V rámci skupiny s týmto označením sa tolerujú niektoré diskutabilné zložky potrebné k vytvoreniu konečného prípravku. Prípravky sú obrazom zodpovednosti výrobcu voči spotrebiteľovi, mnohí výrobcovia majú vytvorené vlastné kódexy často etických či filozofických pravidiel, ktorých sa pri výrobe držia (veľká časť z nich sa napríklad vyhýba používaniu živočíšnych látok). Vo všeobecnosti však majú všetky prípravky spoločné črty – ich základ tvoria prírodné oleje, tuky, vosky a rastlinné výťažky dopĺňané podľa určenia alebo druhu o mlieko, med, morskú soľ či niektoré iné prírodné minerálne soli. Minerálne oleje, tuky a vosky nebiotického pôvodu sa používajú iba v nevyhnutných prípadoch a v malých koncentráciách. Tolerujú sa tiež látky získavané cestou biotechnológií a niektorých jednoduchých chemických postupov. Na dosiahnutie predĺženia životnosti sa používajú konzervačné látky spravidla prírodného pôvodu (napr. rastlinné silice, citrónová šťava, prírodný vitamín E a pod.). Životnosť tejto skupiny prípravkov je 12 – 24 mesiacov. Niektorí výrobcovia v súčasnosti dosahujú vďaka dlhoročným skúsenostiam životnosť až 36 mesiacov, pri prípravkoch bez olejov i viac. Používané emulgátory, farbivá a parfumy by mali byť tiež prírodného pôvodu.

Výrobcovia prírodnej kozmetiky tejto skupiny v rámci niektorých štátov vytvorili spoločne kritériá označovania prípravkov prírodnej kozmetiky a tak máme v Európe viaceré národné označenia, v strednej Európe sú najznámejšie nemecké prípravky s nemeckou ochrannou známkou „Kontrollierte Natur-Kosmetik“. Do tejto skupiny prípravkov patria kozmetické prípravky nesúce napr. spomínané označenie nemeckého Budesverband deutscher Industrie- und Handelsunternehmen (BDIH) – Certified Natural Cosmetic, v nemčine Kontrollierte Natur-Kosmetik, ale tiež ekologické značky u nás menej známej britskej a škótskej Spoločnosti pre pôdu - Soil Association, medzinárodnej kontrolnej a certifikačnej spoločnosti EcoCert, francúzskeho združenia pre etickú kozmetiku Cosmebio, prípadne tiež talianskej spoločnosti pre biologické poľnohospodárstvo Associazione Italiana per l’Agricoltura Biologica (AIAB) alebo nemeckej spoločnosti EcoControl. Naostatok - vlastnú značku si pre kvalitné prírodné kozmetické produkty vytvorili i v Českej republike.

 

Kozmetika s obsahom prírodných látok

Výrobcovia prípravkov tejto skupiny používajú prírodné látky len ako doplnok (nezriedka minimálny, rádovo jednotky alebo desatiny percenta hmotnosti obsahu). Základ prípravkov tvoria väčšinou minerálne oleje a tuky získavané z ropy (vazelína, parafín). Tieto sú síce stabilné a lacné, ale pokožka ich neprijíma. Vhodné sú najmä na ochranné pracovné krémy, ktoré majú zabrániť dlhodobejšiemu styku pokožky napríklad s agresívnymi látkami. Bežné je používanie syntetických farbív a konzervantov umožňujúcich predĺžiť dobu životnosti prípravkov na 3 i viac rokov. Niektorí výrobcovia oslovujú spotrebiteľov pridaním pôvodných prírodných éterických silíc, prípadne výťažkov exotických rastlín. Hoci takto zostavené prípravky môžu pomôcť uspokojovať potreby ľudí, je zavádzajúce označovať ich ako prírodné, pretože obsahujú prevažne syntetické zložky.

Vzhľadom na početnosť rôznych certifikačných značiek, ktoré mätú spotrebiteľov, sa ukázala na prelome tisícročí potreba zjednotiť certifikačné procesy a kritériá. V štádiu predbežných rozhovorov je svetová konferencia výrobcov prírodnej kozmetiky, ktorej cieľom je stanoviť celosvetovo platné označovanie prípravkov prírodnej kozmetiky tak, aby ich vedeli odlíšiť od ostatných prípravkov spotrebitelia na celom svete. Zatiaľ sa podaril po piatich rokoch rokovaní asi prvý krok - v roku 2008 sa dohodli najvýznamnejší nemeckí a švajčiarski výrobcovia prírodnej kozmetiky (zastúpené je i USA) na presadzovaní spoločnej zatiaľ európskej značky NaTrue (viac na www.natrue.org alebo www.natrue-label.eu), ktorá umožňuje naozaj ľahko odlíšiť certifikovanú prírodnú kozmetiku od konvenčnej substitučnej na báze minerálnych olejov.

Proces certifikácie podľa nových kritérií začal v septembri 2008. K 1.10.2010 už bolo certifikovaných 864 výrobkov od rôznych výrobcov (značky Logona, Primavera, Weleda, Dr.Hauschka, Alverde, Sante, Alviana,...). Na výrobkoch sa tak od jari 2009 objavilo logo NaTrue, ktoré nájdete už aj na prírodnej kozmetike u nás (napr. sprchovacia emulzia s olejom z granátových jabĺk Weleda). Od apríla 2010 sa uvádza na výrobkoch zjednodušená verzia zobrazená vpravo.

Ak chcete poznať presné kritériá, ktoré spĺňajú prírodné výrobky s týmto certifikátom, nahliadnite do tohoto dokumentu (v angličtine), kritériá v iných jazykoch (francúzština, nemčina, ruština, taliančina, dánština) nájdete na http://www.natrue-label.de/kriterien/anforderungen-an-natur-und-biokosmetika.html. V mnohom sú podobné kritériám pre Kontrolovanú prírodnú kozmetiku uvedeným v samostatnej časti menu.


Obchody - eshopy s prírodnou kozmetikou

Etani - Prírodná kozmetika zdravie, krása, starostlivosť o pleť a oči.

Himalaya - Internetovy obchod prirodnej indickej kozmetiky znacky Himalaya Herbals.